Kurs moderacji
  • KURS MODERACJI czyli jak efektywnie poprowadzić grupę

    OPIS SZKOLENIA

    Innowacyjny projekt oparty na aktywnym udziale uczestników oraz ich refleksji własnej, składający się z warsztatów prowadzonych przez moderatora oraz mini warsztatów prowadzonych przez słuchaczy.
    Głównym celem warsztatu jest poznanie metod rozwijania umiejętności moderatora oraz nakreślenie indywidualnego planu rozwoju w tej dziedzinie. Uczestnicy będą testować rozmaite techniki metody moderacji zespołu. Szkolenie jest realizowane metodą warsztatową, z wykorzystaniem metod aktywizujących uczestników do zaangażowania we własne uczenie i wspieranie w uczeniu innych, m.in.

    • krótkie prezentacje jako wprowadzenia, komentarz, podsumowanie
    • ćwiczenia indywidualne i w zespołach;
    • dyskusje i prezentacje rezultatów dyskusji
    • studia z przypadków z praktyki, z życia,
    • nagrania i analiza nagrań video,
    • prezentacje multimedialne,
    • symulacje służące ćwiczeniu umiejętności,
    • testy,
    • indywidualne konsultacje z trenerem,
    • różnego rodzaju ćwiczenia pobudzające uwagę, kreatywność, skłaniające do refleksji i wymiany zdań,
    • superwizja warsztatów prowadzonych przez uczestników szkolenia.

    TREŚCI PROGRAMOWE SZKOLENIA

    I moduł- moderacja:

    • definicje i rodzaje moderacji
    • zalety i ograniczenia moderacji
    • obszary przygotowania moderacji
    • klasyczny przebieg moderacji
    • najważniejsze zasady w moderacji

    II moduł- moderator

    • wiedza, umiejętności, cechy osobowości moderatora
    • drabina kompetencji
    • rola moderatora
    • autorytet i prestiż moderatora
    • specyfika pracy- osobisty styl pracy moderatora
    • sylwetka elastycznego moderatora
    • praca nad samorozwojem (notatnik szkoleniowca i refleksja własna)

    II A moduł- narzędzia niezbędne w pracy moderatora:

    • język moderatora
    • umiejętność zadawania pytań,
    • komunikat JA
    • aktywne słuchanie
    • znaczenie mowy ciała
    • autoprezentacja

    III moduł- planowanie i organizowanie warsztatu krok po kroku

    • definicja warsztatu
    • badanie potrzeb i oczekiwań uczestników
    • kontrakt grupowy- ustalenie zasad współdziałania grupy
    • kim są uczestnicy?- przemyślenia, podstawowe pytania dotyczące uczestników
    • określenie tematu, celów
    • kryterium doboru treści- model interakcji wokół tematyki i czas jako kryterium doboru informacji
    • zaplanowanie czasu
    • aranżacja przestrzeni
    • wybór odpowiednich metod pozwalających na efektywne doświadczenie i uczenie się w wybranym temacie,
    • środki i pomoce dydaktyczne, praca z materiałami do moderacji
    • przygotowanie materiałów szkoleniowych
    • loteria gier i metod szkoleniowych- podział ze względu na cel dydaktyczny
    • tworzenie dokumentacji- przygotowanie konspektu oraz refleksja własna po przebiegu zajęć wizualizacja jako niezbędny element w moderacji i podstawowy warunek kreatywnej pracy w zespole

    IV moduł- Uczestnicy

    • kim są uczestnicy?
    • Klasyfikacja potrzeb wg Maslowa
    • terytoria osobiste
    • specyfika uczenia się- model dynamiczny nauki, style uczenia się, 7 rodzajów inteligencji, wzrokowcy,
      słuchowcy, kinestetycy
    • jak pozyskiwać uwagę
    • sztuka motywowania
    • jak rozpoznać gry podejmowane przez rozmówcę
    • trudni uczestnicy oraz „mordercy pomysłów"
    • praca z krytycznymi grupami

    V moduł- grupa a zespół

    • definicja grupy, rodzaje, struktura
    • etapy rozwoju grupy- charakterystyka, sytuacje, potencjalne przeszkody, jakie mogą pojawić się w grupie, aktywność zadaniowa, rola moderatora w poszczególnych fazach, określenie metod aktywacji uczestników
    • zalety i wady pracy grupowej
    • definicja zespołu, najważniejsze aspekty funkcjonowania zespołu
    • cechy efektywnego zespołu
    • synergia a konsensus
    • role grupowe, czym są role grupowe? Efektywność poszczególnej roli w zespole, delegowanie zadań z uwzględnieniem specyfiki roli

    VI moduł- feedback

    • co to jest feedback?
    • znaczenie feedbacku
    • rodzaje feedbacku
    • zasady udzielania i odbierania informacji zwrotnej
    • bariery w przekazywaniu i odbieraniu feedbacku
    • narzędzia niezbędne w przekazywaniu konstruktywnego feedbacku

    VII moduł- metody pracy z dużą grupą

    • Future workshop w konfrontacji do Future Search Conference
    • Open Space w konfrontacji do World Cafe

    TRENER
    Weronika Mikołajczyk

    • posiada kilkuletnie doświadczenie w zakresie planowania i organizowana warsztatów z zakresu moderacji, współczesnych kultur uczenia się oraz prowadzenia konferencji, w tym międzynarodowych z zakresu edukacji dorosłych.
    • W 2005 roku ukończyła międzynarodowy kurs moderacji poprowadzony przez dr Geronta Graessenera, a w 2008 międzynarodowego kursu na co- trenera

    OCZEKIWANE REZULTATY

    1. Poznanie źródeł i sposobów budowania autorytetu w prowadzeniu grupy i rozpoznanie osobistych źródeł własnego autorytetu
    2. Znajomość procesu rozwoju i mechanizmów działania grupy, świadomość ich oddziaływania na realizację celów spotkania i znajomość sposobów ich wykorzystania w praktyce moderacji
    3. Funkcjonowanie celów spotkań grupowych i identyfikacja problemów wyłaniających się w toku ich realizacji, sposoby dostrajania celów i metod ich realizacji do „kontekstu grupy”
    4. Poznanie podstawowych obszarów przygotowania profesjonalnego warsztatu, praktycznych wskazówek związanych z organizacją spotkania
    5. Poznanie różnych środków pomocniczych do przygotowania prezentacji lub moderacji
    6. Doskonalenie technik prezentacji, technik prowadzenia dyskusji i spotkań, stosowania i prowadzenia technik pracy grupowej podczas realizacji projektów, w rozwiązywaniu problemów i w poszukiwaniu nowych twórczych rozwiązań.

    OFERTA SKIEROWANA DO:

    1. Nauczycieli, animatorów kultury
    2. Kadry kierowniczej
    3. Każdej osoby, która pracuje z grupą

    CZAS TRWANIA

    80 godzin- cały program

    Istnieje możliwość zrealizowania części programu